Thursday, September 4, 2008

ADAKAH 16 SEPTEMBER JADI KENYATAAN? APA IMPLIKASI KPD BISNEZ?

Asslamualaikum :

Selamat berpuasa Ramadhan al Mubarak.

Saya ingin mengajak rakan2 berdiscusi berkenaan isu 16 Sept 2008.
Secara personal saya tidak dapat meletakkan sebarang keyakinan samada ada pada 16 Sept nanti akan berlaku atau tidak perubahan kerajaan di Malaysia, kerana saya bukan aktivis politik yang menganalisa secara mendalam dalam isu ini.


Walau bagaimana pun , bolehlah di buat andaian-andai, bahawa mungkin ini adalah suatu propaganda agenda politik Dato' Seri Anwar Ibrahim. Lantaran itu Dato' Shafie Afdhal mengambil inisiatif mengumpul surat aku janji dari ahli-ahli Parlimen dari Sabah dan Serawak.
Pun demikian pada sudut pembacaan sebelah Pakatan Rakyat pula, Dato' Seri Anwar Ibrahim juga tidak kurang hebatnya strategy politiknya. Beliau mungkin mempunyai kepakaran " master of deception ", bila mana beliau memukul canang untuk bertanding di Bandar Tun Razak dan Kulim, tetapi akhirnya Dato' Seri Dr Wan Azizah yang meletak jawatan, dan akhirnya DS Anwar Ibrahim berjaya menjadi ahli Parlimen Permatang Pauh.


Begitu juga rupanya dengan pukul canang ahli-ahli Parlimen Sabah dan Serawak dijangka menyeberang, pun sebenarnya misteri dari mana akan menyeberang?
Apakah keadaan ahli-ahli Parlimen Umno di Semenanjong begitu aman? Dalam suasana banyak seruan mahu menukar kepimpinan Umno dan teraju kerajaan Malaysia yang dinamik, mungkin terdetik juga dalam sanubari mereka untuk memperkasa kepimpinan Melayu yang memerintah kerajaan Malaysia. Ahli-ahli Parlimen Umno juga adalah tidak asing dengan Dato' Seri Anwar Ibrahim.


Dalam pada itu, tidak ada beza antara bekas Ketua Menteri Peneng Tan Sri Koh Su Koon dengan DS Lim Guan Eng. Begitu juga DS Samy Velu dan Karpal Sing, dan juga MCA/ Gerakan seumpama DAP.

Manakala dengan bertunjangkan akidah Islamiah, Melayu adalah berugama Islam baik di dalam PAS, PKR dan UMNO.
APAKAH implikasinya dengan dunia perniagaan dengan isu perubahan politik tanah air ini?


Bersambung......
HJ MUSTAPA MAULUT,AJK DPMMKL @CHAIRMAN KO UKHWAH

No comments: