Saturday, May 10, 2008

7 TAHUN DASAR PERTANIAN NEGARA.

TANAMAN PADI DAN BIOFUEL


Di masa kini Malaysia dan dunia sedang di landa krisis pemakanan. Presiden Indonesia Bambang Susilo Yudoyuno menggesa Pertubuhan Bangsa-bangsa Bersatu membuat langkah drastik mengatasi masalah makanan di dunia.

Sebuah Maahad Tahfiz mendapati bahawa harga beras naik secara mendadak. Sebelum pilihanraya 8 Mac 08, harga beras campur Jasmin seguni adalah RM82.00, tetapi kini seguni mencecah RM165.00. Peningkatan harga adalah sebanyak 100%, di tambah pula dengan bekalan terhad di sekitar Selayang, Selangor.

Kementerian Pertanian dan Industri Asas Tani Malaysia menguruskan pembelian tambahan beras sebanyak 500,000 tan dari Thailand. Mengikut rekod Kawal Selia Padi dan Beras Negara, jumlah beras di Malaysia ketika ini adalah 556,933 ton, hanya cukup untuk tiga bulan lagi. Fenomena ini menuntut agar Malaysia membuat dasar besar terhadap penanaman beras. Krisis makanan harus ditangani dengan serius oleh pihak berkuasa Malaysia, untuk mengatasi keperluan semasa , mahupun jangka masa panjang. Sikap kurang prihatin dalam merangka dasar pemakanan Negara akan mengundang masalah besar kepada ekonomi dan sosial Malaysia.

Allah SWT telah mengingatkan umat betapa dasar pemakanan yang berkesan adalah sangat penting bagi sesuatu kerajaan dan rakyat , seperti dinukilkan dalam FirmanNya :

Surah Yusuf- 47 dan 48:

“ Yusuf menjawab: “ Hendaklah kamu menanam bersungguh-sungguh tujuh tahun berturut-turut, kemudian apa yang kamu ketam biarkanlah dia pada tangkai-tangkainya, kecuali sedikit dari bahagian yang kamu jadikan untuk makan.”

“ Kemudian akan datang selepas tempuh itu , tujuh tahun yang bersangatan kemaraunya, yang akan menghabiskan makanan yang kamu sediakan baginya, kecuali sedikit dari apa yang kamu simpan ( untuk dijadikan benih ).”

Menghadapi kekurangan mendadak bekalan beras di Malaysia, memanggil kerajaan Malaysia mengimpot sejumlah besar dari luar negara. Namun itu adalah langkah jangka pendek sahaja. Kerajaan segera mewujudkan stok penimbal bagi beras, yang tugas ini diamanahkan kepada syarikat Bernas.

Tetapi pengajaran yang sangat besar dari Surah Yusuf di atas adalah menuntut kerajaan menyusun langkah besar dasar kerajaan bagi makanan , khususnya beras.

Diantara langkah yang wajar dikaji adalah:

1. Mengenal pasti jenis specis padi yang boleh ditanam 5 kali musim dalam 2 tahun.

2. Kerajaan memajukan tanah-tanah dan sawah-sawah terbiar hingga menjadi jelapang padi.

3. Kerajaan membuka jelapang padi baru di Sabah dan Serawak.

4. Kerajaan menjadikan pertanian padi sebagai agro-bisnes utama kepada agenda Kementerian Pertanian dan Asas tani.

5. Kerajaan mengambil inisiatif memajukan teknologi aplikasi dalam penanaman padi.

6. Kerajaan memajukan teknologi penyimpanan beras supaya tahan lama.
Allah SWT berfirman yang bermaksud:
" Jika penduduk sesuatu kampung itu BERIMAN dan TAKUT kepada Allah, nescaya Allah akan bukakan pintu keberkatan dari seluruh langit dan bumi"

7. Kementerian Pertanian dan Jakim harus berganding bahu untuk melahirkan pesawah dan petani yang beriman dan takut kepada Allah SWT.
Sesungguhnya Kementerian Pertanian bertindak sebagai pemangkin kepada kemajuan tanaman beras, manakala Jakim bertindak sebagai mekanisma Modal Insan yang proaktif dan produktif.

Melalui Jakim petani-petani harus didorong untuk gigih bertani, kerana kekayaan didunia menunggu di hadapan, dan ganjaran pahala bertani juga besar menunggu di Akhirat nanti.

Pernah seketika Rasulullah SAW bersalam dengan petani, mendapati tangan petani itu begitu kasar, maka Rasulullah mendoakan keberkatan kepada petani itu.

Jakim melalui pendakwahnya, dibantu dari budget dan logistik kerajaan harus menyeru petani-petani mengamalkan sikap " Amar makruf" dan " Nahi Mungkar". Jakim mengajak umat menunaikan suruhan Allah , dan Jakim menyeru ummat meninggalkan maksiat dan larangan Allah.

Inilah faktor asas terpenting kejayaan dan kemajuan dasar pertanian negara. Sifat Takut kepada Allah jugalah faktor penting mengelak dari sebarang korupsi dan ketirisan dasar pertanian negara. Sebaliknya dalam erti kata lain , kerana tidak beriman dan tidak takut kepada Allah SWT menyebabkan berlakunya korupsi dan rasuah dalam melaksanakan dasar pertanian negara dan juga dasar-dasar lain dalam dunia ini.

Bagaimana pula krisis MINYAK , kini naik kepada USD124 per barrel? Apakah dasar bahanapi Malaysia? ..........bersambung siri 2 Dasar Negara.

Sekian.

Hj. Mustapa Kamal Maulut.
Kajian PhD-Engineering.

No comments: