Tuesday, May 6, 2008

PROFESOR UNGKU AZIZ YANG DIPERTUA ANGKASA


PAK ENGKU KEMBALI KE PANGKUAN ANGKASA.

Pada 5 Mei 2008, SKM telah “reinstate“ Profesor Dr Ungku Aziz kembali dalam saf kepimpinan Angkasa. Kini krisis selama 2 bulan di Angkasa sudah ditamatkan dengan pengumuman oleh pihak SKM, semuanya kembali kepada status quo. Tiada lagi istilah pemangku, di mana semua anggota Lembaga Pengarah Angkasa kembali kepada jawatan asal, yang terdiri dari Yang Di Pertua, Timbalan Yang Di Pertua Prof Dr. Mohd Ali Baharom, dan 3 Naib Yang Di Pertua, dan sejumlah Anggota-anggota JKT Angkasa.

Bagaimana boleh mendamaikan kepimpinan Angkasa dan meminimumkan pergeseran kepimpinan Angkasa? Pada pandangan minda saya ada dua perkara besar perlu dijadikan panduan:

1. Menselaraskan matlamat perjuangan Angkasa ke arah mendaulatkan Muamalat Islam.

2. Menghayati segala kerja dan perjuangan menepati konsep ibadah dalam Islam.

AJK DPMMKL di Ucap Utama YB Datuk Noh Omar, Menteri Pembangunan

Usahawan dan Koperasi di Kota Baharu, Kelantan - 4 April 2008


Dalam Mesyuarat Agung Kebangsaan Angkasa di Universiti Malaya 2006, seorang perwakilan dari Koperasi Ukhwah membangkitkan ke arah mana hala tuju Angkasa dalam mengendali perniagaan ini. Adakah semata-mata melayari dunia koperator dari tahun ke tahun tanpa ada matlamat yang jelas berbanding dengan tuntutan Fardu Kifayah .

Lantara itu perwakilan itu mengimbas betapa kekayaan dan keuntungan perniagaan itu harus di projekkan untuk membesarkan syiar Islam. Jika tidak sebaliknya akan mengelabukan mata, seterus menjejaki jalan-jalan kekufuran.

Contoh sejarah mengingatkan kepada kita di mana orang kaya Qorun , dengan kekayaannya hanya hidup berpoya-poya, tanpa arah perjuangan , mengakibatkan ia tenggelam kufur kepada Allah SWT, dan mati tertimbus bersama kekayaannya.

Allah SWT berfirman yang bermaksud:
“ Akan ditimpa kehinaan manusia itu di mana sahaja mereka berada melainkan mereka menghubungkan diri mereka dengan Habluminallah dan Habluminannas.”

Ini mendorong bahawa matlamat pergerakan Angkasa itu harus dijuruskan ke arah membangunkan modal insan yang mendekatkan hubungan dengan Allah, dan menggerakkan ekonomi ke arah membangunkan hubungan sesama manusia yang sangat luas berpandukan syariat Islam. Apa-apa aktiviti yang telah dilaksanakan oleh Angkasa itu menuntut untuk di perluaskan dan dihebatkan , hingga ekonomi Fardu Kifayah dapat ditegakkan dan terserlah memberi payung kepada masyarakat.

Pada Mesyuarat Agung Kebangsaan Angkasa di Universiti Malaya 2007 , sekali lagi perwakilan dari Koperasi Ukhwah menyarankan agar Angkasa menubuhkan Majlis Penasihat Syariah, yang mempunyai 2 tujuan, mewujudkan suasana tarbiah Islamiah kepada warga Angkasa, di mana hati-hati akan sentiasa membesarkan Allah SWT dan merasakan takut kepada siksaan Allah SWT. Ini adalah elemen yang paling penting dalam mendamaikan kepimpinan Angkasa.

Kedua , Majlis Penasihat Syariah ini berperanan untuk mencungkil khazanah Fardu Kifayah yang perlu dikaji oleh Angkasa, seterusnya memandu agar aktiviti ekonomi itu dilaksanakan berpandukan syariah Islam. Majlis Syariah akan menegur dan memberi nasihat ke atas perlanggaran syariah dalam berekonomi dan pentadbiran. Hidup berpandukan syariah adalah kunci kejayaan dalam berekonomi.

Allah SWT berfirman : ( Surah An Nur - 37 ):
“ Ibadat itu dikerjakan oleh orang-orang yang kuat imannya yang tidak dilalaikan oleh perniagaan atau jual-beli daripada menyebut serta mengingati Allah, dan mendirikan solat, serta memberi zakat, mereka takutkan hari Kiamat yang padanya berbalik-balik hati dan pandangan”.

Mengambil pengajaran dari Firman Allah SWT di atas, ada beberapa perkara harus dijadikan etika para koperator demi memastikan berjaya dibidang perniagaan, dan selamat dari siksaan Neraka Allah di Akhirat kelak:
1. Sentiasa mengingati Allah, ertinya tidak melakukan maksiat dalam kehidupan harian.
2. Menunaikan solat.
3. Mengeluarkan zakat.
4. Takut hari akhirat, sentiasa sedar dosa dan kejahatan akan disiksa di Neraka Allah.
5. Mengharap rezeki dari Allah, ertinya rezeki yang kita terima dan ambil itu adalah halal di sisi Allah.

Selamat maju jaya Angkasa.

Pengerusi Koperasi UKHWAH.

No comments: