Sunday, May 4, 2008

Melahirkan Koperasi 5 Bintang

Pada 2 Mei 2008, di Tg. Karang Selangor, Menteri Pembangunan usahawan dan Koperasi telah melancarkan wawasan untuk melahirkan sebanyak mungkin koperasi yang berjaya bertaraf 5 bintang. Alasannya sudah sekian lama koperasi wujud di Malaysia, dengan jumlah 5170 koperasi, keanggotaan 6.32 juta, asset RM47 bilion, namun untuk melahirkan 100 koperasi bertaraf 5 bintangpun amat susah.

Mengimbas betapa sokongan dan pinjaman yang telah di keluarkan oleh pihak MARA dan TEKUN untuk melahirkan usahawan jutawan bumiputra, namun usaha itu tidak begitu menyerlah. Malah meninggalkan ramai peminjam-peminjam yang tidak pandai memulangkan duit.

Pada pandangan saya, untuk menyahut seruan Menteri ini, Suruhanjaya SKM harus bertindak selaku MODERATOR, FASILITOR dan PEMBIAYA. Dengan adanya Tabung Modal Pusingan sedia ada, dan SKM menguatkuasakan 2 lagi tabung dana Central Liquidity Fund dan Cooperative Development Account, ada harapan seruan ini dapat realisasikan.

SKM harus mengenalpasti dan menjemput koperasi-koperasi yang berpotensi menyertai projek "groom big" di beberapa sektor sasaran. Setiap koperasi yang terlibat itu dikehendaki mengeluarkan modal kerja sekurang-kurangnya 10%, maka dengan itu jika 10 koperasi dapat dikumpulkan mengeluarkan 10% modal kerja awal, ia menuntut SKM melalui 3 dana tersebut BERANI membiaya 90% lagi kewangan projek tersebut. Projek ini harus di yakini sangat strategik dan berpotensi berjaya.

Koperasi UKHWAH berani mendepani projek pembangunan hartanah di bandaraya Kuala Lumpur, dengan mempelawa koperasi-koperasi lain yang berminat , dan SKM sangat diharap dapat memberi respon yang positif dengan projek groom big ini.

Sekian.

Pengerusi Koperasi UKHWAH

No comments: